IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM PADA KURIKULUM MERDEKA DI SMAN 1 DRAMAGA BOGOR

Authors

  • Abdul Jabar Idharudin SEKOLAH TINGGI AGAMA ISLAM AL-HIDAYAH BOGOR, INDONESIA
  • Wartono Wartono SEKOLAH TINGGI AGAMA ISLAM AL-HIDAYAH BOGOR, INDONESIA
  • Agus Sarifudin SEKOLAH TINGGI AGAMA ISLAM AL-HIDAYAH BOGOR, INDONESIA

Keywords:

learning, islamic religious education, curriculum

Abstract

The phenomenon of changing ministers leading to changes in the curriculum, as we are currently witnessing with the transition from the 2013 curriculum to the Merdeka curriculum, highlights the importance of conducting research on curriculum changes in Islamic Education (PAI) learning. This study uses a qualitative method to collect data through observation, interviews, and documentation, and analyzes the data through descriptive interpretive analysis. The research was conducted at SMAN 1 Dramaga Bogor. The results show that the implementation of PAI learning under the Merdeka curriculum at SMAN 1 Dramaga Bogor has been successfully realized, improving the quality of PAI learning in accordance with student needs and the evolving times. This success is driven by the commitment to quality teaching, supported by the school principal and other stakeholders. PAI learning is applied with a focus on innovation in managing lessons, evaluation that measures students' abilities holistically, and optimizing learning time through the integration of Islamic values in daily life, the development of integrated teaching materials, and the efficient use of technology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anwar, S. (2016). Pendekatan Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan.

Darajat, Z. (2015). Ilmu Pendidikan Islam (Cetakan Ke). Bumi Aksara.

Djumransjah and Amrullah, A. M. K. (2015). Pendidikan Islam: Menggali Tradisi, Mengukuhkan Eksistensi (UNSPECIFIED (ed.)). UIN-Maliki Press.

Ghony, D., & Almanshur, F. (2015). Metodologi Penelitian Kualitatif. Ar-Ruz Media.

Ginanjar, M.H. (2020). Metodologi Penelitian Kualitatif. Al-Hidayah Press.

Haryanto, D. (2020). Tantangan dan Harapan Implementasi Kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan.

Hidayah, N. (2021). Pengaruh Penanaman Akhlak dalam Pendidikan Agama Islam terhadap Karakter Siswa di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 8(2), 123-134.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2013). Kurikulum 2013.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2015). Kebijakan Pemerintah dalam Implementasi Kurikulum 2013.

Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia. (2021). Konsep dan Implementasi Kurikulum Merdeka.

Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia. (2021). Kebijakan Kurikulum Merdeka.

KMA No. 183 Tahun 2019 Tentang Kurikulum PAI dan B. Arab.

Krissandi dan Rusmawan. 2013. “Kendala Guru Sekolah Dasar Dalam Implementasi Kurikulum 2013.” Cakrawala Pendidikan.

Maladerita, Wiwik, Vini Wella Septiana, Nurhizrah Gistituati, and Alwen Betri. 2021. “Peran Guru Dalam Menerapkan Kurikulum 2013 Di Sekolah Dasar.” Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan.

Mulyasa, E. (2013). Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. (2021). Pengembangan Profesional Guru dalam Kurikulum Merdeka. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Naufal H., Irkhamni I., dan Yuliyani M. “Penelitian Penerapan Program Sistem Kredit Semester Menunjang Terealisasinya Merdeka Belajar di SMA Negeri 1 Pekalongan”. Jurnal Konferensi Ilmiah Pendidikan,Vol.1 No.1 (2020).

Ningrum A. S., “Pengembangan Perangkat Pembelajaran Kurikulum Merdeka Belajar (Metode Belajar)”, Prosiding Pendidikan Dasar, Vol.1 (2022).

Nyoman, I., Laba Jayanta, Gusti Ngurah, and Sastra Agustika. 2020. “Pemahaman Guru Sekolah Dasar Terhadap Kebijakan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Merdeka Belajar.” Seminar Nasional Riset Inovatif.

Prasetyo, A. (2020). Pemanfaatan Teknologi dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Era Digital. Jurnal Teknologi Pendidikan, 15(1), 45-56.

Rahman, M. (2019). Peran Kegiatan Keagamaan dalam Meningkatkan Keterlibatan Siswa di Sekolah. Jurnal Ilmu Pendidikan, 10(3), 201-210.

Saleh, Meylan. 2020. “‘Merdeka Belajar Di Tengah Pandemi Covid-19.’” Prosiding Seminar Nasional Hardiknas.

Setiawan, R. (2022). Implementasi Program P5 dalam Membangun Karakter Siswa di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Pendidikan Karakter, 5(1), 67-78.

Sudjana, N. (2014). Teknologi Pendidikan dan Implementasinya dalam Kurikulum 2013. Jurnal Teknologi Pendidikan.

Suhardi, T. (2020). Pendidikan Agama Islam yang Efektif: Pendekatan Holistik dalam Pembelajaran . Jurnal Pendidikan Agama Islam, 12(1), 89-100.

Sugiono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suparno, P. (2017). Pelatihan Guru dalam Implementasi Kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan Guru.

Suparno, P. (2021). Teknologi dalam Pembelajaran Kurikulum Merdeka. Jurnal Teknologi Pendidikan.

Susanto, A. (2018). Kendala Implementasi Kurikulum 2013 di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Manajemen Pendidikan.

Susanto, A. (2021). Pendidikan Inklusif dalam Kurikulum Merdeka. Jurnal Manajemen Pendidikan.

Tim Evaluasi Kurikulum. (2019). Laporan Evaluasi Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Kemendikbud.

Tim Pengembang Kurikulum. (2021). Panduan Implementasi Kurikulum Merdeka. Jakarta: Kemendikbudristek.

Wahyuni, dkk. 2019. “JMSP (Jurnal Manajemen Dan Supervisi Pendidikan).” Jurnal Manajemen Dan Supervisipendidikan, Vol.3 (2020).

Yamin, M. (2021). Pendidikan Karakter dalam Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Karakter.

Zuhairini, A. G. (2014). Metodologi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Malang: Universitas Islam Negeri Malang (Revisi). UM Press.

https://www.sman1dramaga.sch.id.

https://www.kemdikbud.go.id.

Downloads

Published

2025-02-28

How to Cite

Idharudin, A. J., Wartono, W., & Sarifudin, A. (2025). IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM PADA KURIKULUM MERDEKA DI SMAN 1 DRAMAGA BOGOR. ABDUSSALAM : Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan Islam, 1(1), 68–78. Retrieved from https://journal.iai-daraswaja-rohil.ac.id/index.php/abdussalam/article/view/88

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.