INTEGRASI NILAI-NILAI ISLAM DAN KEARIFAN LOKAL DALAM PENGEMBANGAN KURIKULUM PENDIDIKAN BERBASIS KARAKTER
Keywords:
Integration, Islamic Values, Local Wisdom, Character-Based Education Curriculum, Educational CurriculumAbstract
The integration of Islamic values and local wisdom in the development of character-based education curricula is an important strategy in shaping a generation that excels academically, possesses noble morals, and is rooted in local culture. This study aims to analyze the integration of Islamic values and local wisdom in the development of character-based education curricula. The approach used is library research, which involves an in-depth review of relevant literature, including educational policy documents, books, and journal articles. The results of the study show that Islamic values such as honesty, responsibility, and mutual cooperation can align with local wisdom such as the tradition of deliberation and customs. The integration of both in the curriculum contributes to the formation of students' character, which is not only morally upright but also deeply rooted in local culture. This study recommends synergy between the government, educators, and the community in designing a contextual and applicable curriculum.
Downloads
References
Afif, N. (2022). Pendidikan Islam Berbasis Kearifan Lokal dan Implementasinya Terhadap Kurikulum Merdeka Belajar. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(03), 1041. https://doi.org/10.30868/ei.v11i03.3177
‘Azah, N., & Sholeh, M. I. (2024). Strategi Manajemen Pembelajaran Berbasis Teknologi untuk Meningkatkan Prestasi Siswa. AL MIKRAJ Jurnal Studi Islam dan Humaniora, 5(1), 523–544. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.37680/almikraj.v5i01.5911
Devina, F., Nurdin, E. S., Ruyadi, Y., Kosasih, E., & Nugraha, R. A. (2023). Penguatan Karakter Pancasila Anak Usia Dini melalui Kearifan Budaya Lokal: Sebuah Studi Literatur. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(5), 6259–6272. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i5.4984
Fadlillah, M. (2017). Model kurikulum pendidikan multikultural di taman kanak-kanak. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi, 5(1), 42. https://doi.org/10.21831/jppfa.v5i1.13286
Glesne, C. (2016). Becoming qualitative researchers: An introduction. Pearson. One Lake Street, Upper Saddle River, New Jersey 07458.
Hutabarat, L. N., Marbun, L. J., & Harahap, C. A. P. (2024). IMPLEMENTASI PENDEKATAN SISTEM UNTUK MENINGKATKAN KETERPADUAN PROGRAM PENDIDIKAN DI SEKOLAH MENENGAH ATAS SMA/MA. Sindoro: Cendikia Pendidikan, 9(7).
Judrah, Muh., Arjum, A., Haeruddin, H., & Mustabsyirah, M. (2024). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membangun Karakter Peserta Didik Upaya Penguatan Moral. Journal of Instructional and Development Researches, 4(1), 25–37. https://doi.org/10.53621/jider.v4i1.282
Juningtias, K. R., Yuliatin, Y., Sawaludin, S., & Zubair, Muh. (2024). Upaya Guru PPKn Dalam Menanamkan Nilai-Nilai Kearifan Lokal “Nggahi Rawi Pahu” Untuk Membentuk Karakter Jujur Peserta Didik di SMP Negeri 1 Dompu. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(1), 52–60. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i1.1243
Karlina, S., Khoirany, N. S., Nurantika, R., Rahmani, S. N., Nurjamilah, S., & Syaeful Rahman, A. (2024). Tantangan Guru Dan Siswa Dalam Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar Di Sekolah. Sanskara Pendidikan dan Pengajaran, 2(03), 172–179. https://doi.org/10.58812/spp.v2i03.320
Maesyaroh, A. (2024). Strategi Kepala Madrasah Aliyah Swasta Al Falah Wuluhan Jember Menuju Madrasah Unggul. JMPI: Jurnal Manajemen, Pendidikan, dan Pemikiran Islam, 2(1).
Manuputty, F., Litaay, S. C. H., & Makaruku, N. D. (2024). Nilai-Nilai Kearifan Lokal Maluku dalam Hidden curriculum: Strategi Membangun Perdamaian dan Toleransi di Sekolah Dasar. urnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(4).
Najiyah, S. F., Prasetia, S. A., & Nabiila, Z. (2024). Implementasi Nilai-nilai Islam dalam Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal Jawa di Sekolah Dasar Antawirya Krian. Jurnal Pendidikan Islam, 9(1).
Nooviar, M. S., Munir, N. S., Daud, S., & Satriady, A. F. (2024). Integrasi Kearifan Lokal Suku Bugis Dalam Pendidikan: Membentuk Karakter dan Pengembangan Kepemimpinan Berkelanjutan di Sekolah. Jurnal Riset dan Inovasi Pembelajaran, 4(3).
Pangeran, G. B., Tamyiz, A., Wulandari, C. E., & Firdaus, F. A. (2024). Modernitas dan Lokalitas: Membangun Pendidikan Islam Berkelanjutan. Journal of Education Research, 5(4).
Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research & Evaluation Methods. Sage Publications.
Purwasari, D. R. (2023). KONSEP PENDIDIKAN MULTIKULTURAL DALAM PANDANGAN JAMES A BANKS. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 10(2).
Rahmadhani, R. N., & Istikomah, I. (2023). Kompetensi Guru PAI dalam Mengimplementasikan Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Muhammadiyah. Al-Liqo: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 20–36. https://doi.org/10.46963/alliqo.v8i1.793
Samsudin, M. A., Samsudi, W., Mahmudi, M., & Hasanah, H. (2023). STRATEGI GURU DALAM MENGINTERNALISASI NILAI-NILAI KEARIFAN LOKAL PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. Edupedia : Jurnal Studi Pendidikan dan Pedagogi Islam, 7(2), 200–210. https://doi.org/10.35316/edupedia.v7i2.2674
Sholeh, M. I., Azah, N., Arifin, Z., Rosyidi, H., Sokip, S., Syafi’I, A., & Sahri, S. (2024). Development of a Multicultural Curriculum to Enhance Student Tolerance in Senior High School. IJE : Interdisciplinary Journal of Education, 2(3), 163–176. https://doi.org/10.61277/ije.v2i3.147
Sholeh, M. I., Lestari, A., Erningsih, E., Yasin, F., Saleh, F., Suhartawan, V. V., Pattiasina, P. J., Widya, A., Sampe, F., Fadilah, N. N., & others. (2024). Manajemen Kurikulum. CV. Gita Lentera. https://books.google.co.id/books?id=Ql8FEQAAQBAJ
Shull, F., Singer, J., & Sjøberg, D. I. K. (Eds.). (2008). Qualitative Methods in Empirical Studies of Software Engineering. Springer.
Sularso, P. (2017). UPAYA PELESTARIAN KEARIFAN LOKAL MELALUI EKSTRAKURIKULER KARAWITAN DI SMP NEGERI 1 JIWAN TAHUN 2016. Citizenship Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan, 5(1), 1. https://doi.org/10.25273/citizenship.v5i1.1181
Sumarni, M. L., Jewarut, S., Silvester, S., Melati, F. V., & Kusnanto, K. (2024). Integrasi Nilai Budaya Lokal Pada Pembelajaran di Sekolah Dasar. Journal of Education Research, 5(3), 2993–2998. https://doi.org/10.37985/jer.v5i3.1330
SURI, O. A. (2021). Efektivitas konsep pembelajaran berbasis web (e-learning) dalam masa pandemi COVID-19 terhadap pendidikan agama Islam. Disertasi Doktor, UIN RADEN INTAN LAMPUNG.
Syafi’i, K., & Ikwandi, M. R. (2023). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Melalui Program Unggulan di SMK Kiyai Mojo Tembelang Jombang. JMPI: Jurnal Manajemen, Pendidikan, dan Pemikiran Islam, 1(2).
Utami, A. P. (2023). ANALISIS NILAI-NILAI MODERASI BERAGAMA DALAM KEGIATAN EKSTRAKURIKULER. Jurnal PAI Raden Fatah, 5(4).
Yumnah, S. (2024). INTEGRASI KEARIFAN LOKAL DALAM KURIKULUM PENDIDIKAN ISLAM UNTUK MEMBENTUK KARAKTER TOLERANSI DI SEKOLAH. Proceedings of Annual Conference for Muslim Scholars, 8(1).
Yuniarti, N. F., & Sirozi, M. (2024). Perencanaan Berbasis Kearifan Lokal untuk Peningkatan Kompetensi Guru Pendidikan Agama Islam. Ainara Journal (Jurnal Penelitian dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 5(3), 336–341. https://doi.org/10.54371/ainj.v5i3.568
Zulfikar, Z., Daud, A. H. M., & Salabi, A. S. (2024). Integrasi Nilai-nilai Kearifan Lokal dalam Manajemen Pendidikan Pesantren: Studi pada Dayah Raudhatul Ma’arif Al-Aziziyah Cot Trueng. ITQAN: Jurnal Ilmu-ilmu Kependidikan, 15(1), 53–64. https://doi.org/10.47766/itqan.v15i1.2465
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 muh ibnu sholeh sholeh

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.