PENTINGNYA LITERASI DIGITAL DALAM MEMPERSIAPKAN SISWA MENGHADAPI ERA SOCIETY 5.0
Keywords:
Digital Literacy, Society 5.0, EducationAbstract
In the era of Society 5.0, humans and digital technology must work together in various aspects of life, such as education. The purpose of this study is to find out how prepared students are to face the challenges and opportunities offered by the modern era through digital literacy. The method used in this study is a literature study by reviewing literature related to digital literacy and student readiness. The results of the study show that digital literacy plays an important role in maximizing students' potential to face the Society 5.0 era. The ability to access, assess, and use digital data is included in this capability. To achieve the success of digital literacy in education, it is necessary to improve technological infrastructure, adjust the curriculum, and train teachers. Students who have good digital literacy are expected to be able to adapt to technological advances and play an active role in the development of a technology-based society.
Downloads
References
Arsanti, M., Zulaeha, I., Subiyantoro, S., & Haryati, N. (2021). Tuntutan Kompetensi 4C Abad 21 dalam Pendidikan di Perguruan Tinggi untuk Menghadapi Era Society 5.0. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana UNNES, 319–324. Retrieved from http://pps.unnes.ac.id/prodi/prosiding-pascasarjana-unnes/
Asnawati, A., Kanedi, I., Utami, F. H., Mirna, M., & Asmar, S. (2023). Pemanfaatan Literasi Digital Di Dunia Pendidikan Era 5.0. Jurnal Dehasen Untuk Negeri, 2(1), 67–72. https://doi.org/10.37676/jdun.v2i1.3489
Bayu Ambarsari, T. A. (2023). Kesiapan Literasi Generasi Digital Natives Dalam Menghadapi Pendidikan Era Society 5.0. Jurnal Inovasi Teknologi Dan Edukasi Teknik, 3(7), 1. https://doi.org/10.17977/um068.v3.i7.2023.1
Cynthia, R. E., & Sihotang, H. (2023). Melangkah bersama di era digital : pentingnya literasi digital untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis dan kemampuan pemecahan masalah peserta didik. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7, 31712–31723.
Dian Karina, & Enny Putri Cahyani. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Group Investigation Melalui Pendekatan Saintifik Untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematis dan Resiliensi Matematis Siswa. Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran Dan Ilmu Sosial, 2(2), 149–161. https://doi.org/10.61132/sadewa.v2i2.765
Etistika Y W, Dwi A S, & Amat N. (2016). Transformasi Pendidikan Abad 21 Sebagai Tuntutan. Jurnal Pendidikan, 1, 263–278. Retrieved from http://repository.unikama.ac.id/840/32/263-278 Transformasi Pendidikan Abad 21 Sebagai Tuntutan Pengembangan Sumber Daya Manusia di Era Global .pdf. diakses pada; hari/tgl; sabtu, 3 November 2018. jam; 00:26, wib.
Fajari, R., Saputra, B., Berlinson, A. M., & Parhusip, J. (2024). Pengembangan Kurikulum Berbasis Informatika untuk Memenuhi Kebutuhan Industri di Era Digital Curriculum Development to Meet Industry Needs in the Digital Era. 1.
Herdiana, D., Madya, F., & dkk. (2021). Masa Depan Model Pembelajaran eLearning di Indonesia: Masalah dan Peluang. Konferensi Nasional Ilmu Komputer (KONIK) 2021, 3, 491–495.
Hetilaniar, Rokhman, F., & Pristiwati, R. (2023). Dari Dunia Offline ke Dunia Online: Merangkul Literasi Digital. Jurnal Pembahsi (Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia), 13(1), 44–54. https://doi.org/10.31851/pembahsi.v13i1.11936
Kusuma, P. S. B., & Ixfina, F. D. (2023). Learning Society Berbasis Literasi Digital Sebagai Upaya Meningkatkan Mutu Pendidikan Islam Menuju Era 5.0 (Studi Kasus di MI Riyadlotul Uqul Kediri). Jurnal Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan Borneo, 4(2), 255–267. https://doi.org/10.21093/jtikborneo.v4i2.6640
Marzuki, I., Soraya, F., Pascasarjana, P., Pendidikan, M., Islam, A., & Muhammadiyah, U. (2024). Transformasi Model Evaluasi Pembelajaran Berbasis Teknologi Di Era Society. 6(2), 167–179.
Muyassaroh, I., Arsanti, M., & Hasanudin, C. (2022). Urgensi Literasi Digital Dagi Mahasiswa di Era Society 5.0. Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, Dan Pengajarannya, 1(2), 81–90.
Nastiti, F., & Abdu, A. (2020). Kajian: Kesiapan Pendidikan Indonesia Menghadapi Era Society 5.0. Edcomtech Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 5(1), 61–66. https://doi.org/10.17977/um039v5i12020p061
Nurulbayti, S. (2023). Kemampuan Literasi Digital Dosen Dalam Proses KegiatanBelajar Mengajar Memasuki Era Society 5.0 di kabupatenHalmahera Utara. SEIKO : Journal of Management & Business, 6(2), 279–294. Retrieved from https://www.journal.stieamkop.ac.id/index.php/seiko/article/view/5776
Pinasti Putri Maulita , Putri Harianti , Riliana Andriani, A. M. (2022). Membangun Karakter Siswa Melalui Literasi Digital Dalam Menghadapi Pendidikan Abad 21. JPDSH Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 2(2), 395–402.
Ramadhani P, H. C., & et alll. (2021). Peran Literasi Digital dalam Upaya Peningkatan Sumber Daya Manusia pada Era Revolusi Industri 4.0 Helmy. Jurnal Implementasi, 1(2), 139–145.
Resti, R., Wati, R. A., Ma’Arif, S., & Syarifuddin, S. (2024). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi sebagai Alat Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Digital Siswa Sekolah Dasar. Al Madrasah Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiya, 8(3), 1145. https://doi.org/10.35931/am.v8i3.3563
Rina Amelia, Slamet Triyadi, U. M. (2023). 3 1,2,3. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(23), 656–664.
Sugiarto, & Farid, A. (2023). Literasi Digital Sebagai Jalan Penguatan Pendidikan Karakter Di Era Society 5.0. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(3), 580–597. https://doi.org/10.37329/cetta.v6i3.2603
Sugiyono. (2020). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D.
Wati, I., Ernita, M., Ristiliana, R., & Lubis, M. I. (2023). Peran Literasi Digital dalam Pembelajaran Di Era Society 5.0 Pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi UIN Suska Riau. Eklektik : Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Kewirausahaan, 6(1), 21. https://doi.org/10.24014/ekl.v6i1.22723
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sari Anggreini Jurnal sari dan siti

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.